Roland Barthes retroactively - Theme

Roland Barthes

Theme of the conference/Thème du colloque

 

 

Roland Barthes retroactively

Lecture Courses at the Collège de France (1977-1980)

 

On 7 January 1977, Roland Barthes joined the Collège de France as professor of literary semiology. Although his inaugural lecture was already issued in 1978, it was not until 2002 that the notes of the first two Cours were published, entitled Comment Vivre Ensemble (1976-1977) and Le Neutre (1977-1978). The series was completed with the publication in 2003of La Préparation du Roman (1978-1980), consisting of the notes of the next two (and last) years Barthes lectured at the Collège. In addition, Le Neutre has been recently translated into English (The Neutral, trans. by Rosalind Krauss and Denis Hollier).

Thanks to these publications, the lecture courses of Barthes can finally receive the attention they deserve. To this end, a first conference has been held from 14-16 July 2005 at the Centro di Semiotica e linguistica in Urbino. On 27 and 28 March 2006 we will continue the critical dialogue with these texts that has begun at Urbino in an international conference at the University of Ghent, entitled 'Roland Barthes retroactively'.

The notion of retroactiveness, borrowed from psychoanalytical discourse, reveals our double objective. On the one hand, we intend to examine to what extent these new publications modify our understanding of the theoretical coherence of the work of Barthes, of which these lecture courses may well disclose retroactively the constituent fantasies. One example immediately comes to mind: in Comment Vivre Ensemble Barthes discusses the fantasy of idiorrhytmics, which already can be found in the very first text Barthes wrote, a pastiche of Plato's Crito.

On the other hand, we would also like to determine the exact statute of the published lessons. Are they but illustrative documents of an important era in literary theory, or do they possess what Barthes referred to as the active, affirmative force of the category of the untimely in literary theory?

It is around these questions that we will gather in Ghent specialists of different disciplines to discuss the pedagogical, philosophical, psychoanalytical and semiotical context of these four courses, the connections with Barthes' other work and, in particular, the relevance, the value of these Cours au Collège de France for contemporary research, more than a quarter of a century after they were delivered.

 

 

Roland Barthes après coup

Cours au Collège de France (1977-1980)

 

Le 7 janvier 1977, Roland Barthes entre au Collège de France comme professeur de sémiologie littéraire. Si la leçon inaugurale paraît dès 1978, il faut attendre l'année 2002 pour voir la parution des notes des deux premières années de cours: Comment Vivre Ensemble (1976-1977) et Le Neutre (1977-1978). La publication en 2003 de La Préparation du roman (1978-1980), qui comprend les notes de cours des deux années suivantes, complète cet ensemble. Par ailleurs, Le Neutre vient d'être traduit en anglais (The Neutral, trad. de Rosalind Krauss & Dennis Hollier).

Grâce à ces publications, les Cours de Barthes sont enfin offerts à l'attention de tous les chercheurs. Un premier colloque a été employé à cet effet du 14 au 16 juillet 2005 au Centre de Linguistique et de Sémiotique d'Urbino. Les 27 et 28 mars 2006 nous poursuivrons cet engagement avec un colloque international à l'université de Gand intitulé 'Roland Barthes après coup'.

La notion d''après coup', que nous empruntons à la psychanalyse, révèle notre double objectif: nous comptons examiner dans quelle mesure ces nouvelles publications modifie notre interprétation de la cohérence théorique de l'œuvre de Roland Barthes, dont les Cours peuvent révéler rétroactivement les fantasmes constitutifs. Un exemple nous vient à l'esprit: la lecture des Cours montre que Barthes y revient sur le fantasme de l'idiorrythmie (Comment Vivre Ensemble), déjà présent dans le 'tout premier texte' de Barthes, le pastiche du Criton de Platon.

D'autre part nous aimerions déterminer le statut précis des cours publiés. Ne sont-ils que les documents illustratifs d'une époque, ou possèdent-ils ce que Barthes considérait comme la force active, affirmative de l'inactuel dans la théorie littéraire?

C'est autour de ces questions que nous réunirons à Gand des spécialistes de différentes disciplines pour examiner le contexte pédagogique, philosophique, psychanalytique et sémiotique de ces quatre cours, les liens avec le reste de l'œuvre barthésienne et, en particulier, la pertinence, la valeur de ces Cours pour les recherches contemporaines, plus d'un quart siècle après leur prononciation.