Home

GEMS – Group for Early Modern Studies – is an interdisciplinary research centre, based at the Faculty of Arts of Ghent University. Its members share a common interest in the cultural history of the early modern period, which they study from a wide range of disciplinary perspectives: the history of literature and art, of architecture, of science, of religion and politics.
The research carried out in the Group for Early Modern Studies is marked by its focus on the early modern period, by its interdisciplinary engagements, and by a shared concern for methodological reflection. Central in this respect is the historical tension that we perceive between the early modern phenomena that we study and the late-modern framework guiding our research questions and methodologies. The historical relationship between the past and the way we address it is one of the central concerns of GEMS. We welcome senior and junior scholars at Ghent University and from other institutions. Junior researchers play an important role both in shaping the group’s direction and by participating in its activities.
background

Agenda

  • Fri
    12
    Apr
    2024
    Sat
    29
    Jun
    2024

    Exhibition: Vers uit de tuin. Petrus Hondius’ dichterlijke wegwijzer door het zeventiende-eeuwse landschap.

    Museum Het Warenhuis (Markt 2, 4571 BG Axel)

    From the 12th of April until the 29th of June 2024 you can visit an exhibition co-curated by GEMS-members Kornee van der Haven and Caroline Baetens in collaboration with Piet de Blaeij from Museum Het Warenhuis. The exhibition centres around the early modern Dutch poem Dapes inemptae, of de Moufe-Schans (1621) in which Petrus Hondius celebrates his life in the garden the ‘Moffenschans’. You can explore the seventeenth-century garden life in this exhibition through Hondius’ verses. You walk through the garden and the poetry to get a unique picture of garden life in the seventeenth century. The garden comes to life as a place of pleasant gatherings, of plant science, of experimenting with nature and landscape, but also as a place where you can indulge in gardening.

    For more information you can read the description in Dutch below:

    Vers uit de tuin. Petrus Hondius’ dichterlijke wegwijzer door het zeventiende-eeuwse landschap.

    Tentoonstelling UGent & Museum Het Warenhuis (Axel), 12 april – 29 juni 2024

    Bij verse oogst uit de tuin denk je waarschijnlijk in de eerste plaats aan wortels of komkommer. In de zeventiende eeuw oogstten tuinbezitters niet alleen groenten, maar ook dichterlijke verzen uit de Zeeuws-Vlaamse grond! Die gedichten geven een inkijkje in hoe het rijke tuinleven in de zeventiende eeuw werd ervaren. Een van de eersten die over dat leven in de tuin dichtte, was predikant Petrus Hondius. In 1621 bezingt hij in zijn dichtwerk, Dapes Inemptae, of De Moufe-schans, alles wat er te beleven valt in zijn tuin bij Terneuzen (de Moffenschans): van maaltijden met groenten van eigen bodem, tot de kweek van zeldzame bloemen en uitstapjes door de omliggende velden.

    Van 12 april tot 29 juni 2024 kun je in Museum Het Warenhuis te Axel via Hondius’ wandelpaden zelf het zeventiende-eeuwse tuinleven verkennen in de expositie. Je bewandelt de gangen van de tuin via het dichtwerk en krijgt zo een uniek beeld van het tuinleven in de zeventiende eeuw. De tuin komt tot leven als een plek van gezellige samenkomsten, van plantwetenschap, van experiment met natuur en landschap, maar ook als een plaats waar je je kunt uitleven in het tuinieren. Wie weet herken je je eigen ervaringen wel in Hondius’ verzen of leiden zijn wandelpaden je tot nieuwe inzichten over de hedendaagse tuin!

    Veel idealen uit Hondius’ poëzie zijn herkenbaar voor een hedendaagse lezer. Net zoals stedelingen vandaag aan de drukte trachten te ontsnappen in een tuin of park, zochten diegenen die daar de mogelijkheid toe hadden ook in de zeventiende eeuw de rust van het platteland op. De Terneuzense predikant geeft dan ook uitdrukking aan die herkenbare drang naar ontsnapping in een groen decor. Ook hedendaagse idealen van zelfvoorzienendheid of lokaal shoppen lijken al vroeg in die literatuur vorm te krijgen, want ook Hondius streeft naar ‘Ongekochte spijs’ of groenten van eigen bodem. Zijn verhaal schetst niet alleen een uniek beeld van het rijke tuinleven in de zeventiende eeuw, maar biedt dus ook een leidraad voor reflectie op onze bedrijvigheid in de tuin vandaag.

    Als je het museum uit stapt, kun je de wandeling verderzetten en met een nieuwe blik het landschap rondom verkennen. Op een boogscheut van het museum vind je een laatnegentiende-eeuws landhuis dat nog steeds de naam ‘Moffenschans’ draagt, naar Hondius’ tuin die zich daar eeuwen eerder bevond. Te voet, te paard of te vloot bereist Hondius vandaaruit de polders, schorren, duinen en rivieren rondom zijn tuin. Hij treedt buiten de omheining en legt een breder beeld van het Zeeuws-Vlaamse landschap vast in woord. In de expositie leer je dus iets nieuws over de zeventiende-eeuwse beleving van de directe omgeving van de tuin en het hedendaagse museum.

    Ontdek wat het Zeeuws-Vlaamse tuinleven in de zeventiende eeuw zo uniek en toch zo universeel maakt, van 12 april tot 29 juni 2024 in Museum Het Warenhuis (Markt 2, 4571 BG Axel).

    Dit project is een samenwerking tussen Museum Het Warenhuis en de Vakgroep letterkunde aan de Universiteit Gent. De expositie kwam tot stand met de steun van de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte van de Universiteit Gent, het Maatschappelijk Valorisatiefonds van de Universiteit Gent, het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek – Vlaanderen en het Scheldemondfonds.

    Show content
  • Mon
    22
    Apr
    2024

    Young Researcher’s Day

    11:00Library Lab, Magnel Wing (Rozier 44, Ghent)

    Join GEMS on the 22nd of April for the Young Researcher’s Day, a work-in-progress session by MA students where they will be presenting their research through a short poster presentation, with ample time for questions. The presentations aim to help students fine-tune their research and are a great opportunity to get feedback from their peers and other researchers in the field of early modern cultural history and literature.

    Location: Library Lab, Magnel Wing – 11am-3pm

    Presentations:

    • Widow Immolation (Sati) as a Religious Practice: Crystallisation of a European Image of India in the 18th Century
    • The Late Medieval and Early Modern in Macbeth: The Transgressive Power of Blood, the Body and the Supernatural
    • European Science Theories in 18th Century Latin America: The Almanacs of Cosme Bueno
    • Early Modern Death: The Function and Form of Death in EverymanThe Faerie Queene, “Death Be Not Proud”, Paradise Lost and The Pilgrim’s Progress
    • Trauma and Cognition in 20th Century Fiction
    • Asexuality in Media

    We encourage researchers who are interested to attend and register through this form by the 17th of April. Lunch and refreshments will be provided. If you have any further questions, feel free to contact eru.fevery@ugent.be and caroline.baetens@ugent.be

    We hope to see you there!

     

    Show content
  • Wed
    15
    May
    2024
    Fri
    17
    May
    2024

    Conference: ‘Performing theatricality and imaging religious ceremonies in early modern Western Europe’

    VANDENHOVE Centrum voor architectuur en kunst (Rozier 1, Ghent)

    Registration link

    2023 marks the 300th anniversary of the publication of the early eighteenth-century book series Cérémonies et coutumes religieuses de tous les peuples du monde, a work on all the world’s religions known to Europe at that time and originally published in seven volumes between 1723 and 1737 in Amsterdam. Edited by the exiled French Huguenot Jean Frederic Bernard, the original seven volumes of the Cérémonies knew a vast distribution across European readers in the Netherlands, France, England, and the Holy Roman Empire, among other countries. Its popularity was at least partly due to the impressive set of prints included within the books. After all, the engravings were for the most part manufactured by the exiled Parisian artist, Bernard Picart, who was known as one of Europe’s most distinguished engravers at that time.

    More than ten years after the publication of some pioneering studies on the project – Religionsbilder der frühen Aufklärung (2006), The Book That Changed Europe (2010) and The First Global Vision of Religion (2010) – the intriguing ceremonies and customs of the various religions depicted in the books still capture the imagination. This is not only caused by their ingenuity regarding the comparative method of inquiry into religion in general, as earlier research widely acknowledged, but also because of their importance as an early modern compendium of imaging religious ceremonies. After all, as the title already indicates, the Cérémonies discusses global religious ceremonies and customs. It focusses on performing religion, instead of on religion as such.

    In line with Picart and Bernard’s project, this conference aims to focus on the ways in which early modern Europeans related to religious ceremonies of all kinds, ranging from customs that were familiar to Western Europe’s everyday religious life, to rituals from peoples across the globe that were still rather alien to early modern Europeans. How did early modern Europeans perceive religious rituals practiced in other parts of the world, particularly those in overseas territories? To what extent did early modern knowledge production on religious customs contribute to the development of early anthropology and ethnography in the latter half of the eighteenth century? How did representations of religious rituals either endorse or challenge existing knowledge on various religious practices? In what ways did the early modern period witness a shift toward a more encyclopedic approach to representing the ceremonies and customs of various religions, and how did this reflect broader intellectual trends of the Enlightenment era?

    Show content

More events