Willy Roggeman Jazz Lab

Jazz Lab
Repertorium

Willy Roggemans eerste literaire werk dateert van 1953. Naast de lyriekcyclus Nuages, die op aandringen van L.P. Boon in het avant-gardetijdschrift Tijd en Mens verscheen, begon Willy Roggeman in 1953 het proza Blues voor glazen blazers (gepubliceerd in 1964), wellicht in internationaal verband de eerste jazzroman de naam waard. Het boek werd eerst in 1959 beëindigd.
Willy Roggeman werd in november 1961 als enige jazzcommentator door John Coltrane in zijn hotelkamer (Krasnapolsky Amsterdam) ontvangen. Er werden van het lange gesprek geen bandopnamen of aantekeningen gemaakt. Alleen Hans Bruggeman kreeg de toestemming foto's te nemen. Dezelfde avond concerteerde het kwartet van Coltrane in het Kurhaus te Scheveningen.
Circa 1970 was de interrelatie tussen tekst en jazzimprovisatie zeer intens. Zuiver essayistisch werk over jazz was (na De adem van de jazz en Jazzologie) Free en andere jazz-essays (gepubliceerd in 1969), waarvan een exemplaar (plus Summary) door de Library of Congress in Washington werd opgevraagd omdat het op wereldvlak de eerste boekpublicatie was, gewijd aan het fenomeen ‘free jazz'. Jazz bleef indringend aanwezig in de dichtbundels Quatre Séries Fixées (1970-1971), het proza Gnomon (gepubliceerd in 1975) en de ‘platonische' dialogen Jazzconserven (1984-1986).

John Coltrane - Willy Roggeman
(© Hans Bruggeman)
Willy Roggeman Jazz Lab

Het Willy Roggeman Jazz Lab werd in 1967 gevormd met de musici Willy De Bisschop (b), Paul Van Den Heylen (b), Firmin Timmermans (ds, perc) en Willy Roggeman (ss, rec, cl, melod). Met die bezetting werd The Glass Blower Suite uitgevoerd tijdens een optreden in het Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen (1968) ter gelegenheid van de tentoonstelling Contrasten. Het kwartet trad op in de Octave Landuyt-zaal van de expositie. In 1969 stal de Jazz Lab Bi-Unit (Willy Roggeman en De Bisschop) volgens de media de show tijdens het Free en Avantgarde Jazz Festival in het Gravensteen te Gent. Het duo bracht een soort vrije kamermuziek te midden van de grote kanonnen van de toenmalige free. In januari 1970 volgde een televisieoptreden (BRT) van de Bi-Unit. Van Den Heulen verliet de groep; in zijn plaats kwam Mark Van Den Hoof (ts, ss, f). In die bezetting was het Jazz Lab onder meer op Poetry International in de Doelen te Rotterdam (1970) en Jazz Bilzen (1970). In 1971, opnieuw in het Gravensteen, werd het Jazz Lab de 3-Unit (zonder Van Den Hoof, in die periode in Afrika) die optrad voor Steve Lacy. Als trio kende het Lab continu optredens in aula's, jeugdclubs en op invitatie van de BRT in het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel (1972). Met Van Den Hoof opnieuw in de groep waren er belangrijke concerten in de Sint-Pietersabdij (Gent 1973) voor Anthony Braxton en op het parallelle protestfestival Middelheim (Antwerpen 1974) voor Brötzmann. In 1975 werd een Schönberg gekleurd trio gevormd met Willy De Bisschop (b) en Stefan Hertmans (el g), speciaal voor het concert Just Friends in de Zwarte Zaal van de Gentse Kunstacademie. In deze trio-formule nam Firmin Timmermans (ds) in 1978 de plaats in van de bassist. Voorheen musiceerde Willy Roggeman solo tijdens het free jazz festival 1977 in Vooruit. Hij improviseerde er op gedeelten van zijn dodecafonische compositie Katharobie die te samen met Orange integraal deel uitmaakt van de lyriekbundel De zonnevlecht die als opera buffa-spektakel kan worden opgevoerd; een synthese van lyriek, dans en muziek (gepubliceerd in De Gedichten 1953-2002, 2004). Tijdens de Laatste Nacht van de Poëzie in Vorst Nationaal (1980) werd in kwartet gespeeld: Willy Roggeman met F. Timmermans (ds, perc.), Peter Hertmans (el g, el basg) en Stefan Hertmans (el g).
Het Jazz Lab verzorgde vaak optredens voor Jeugd en Muziek waarvan in talrijke gevallen het organisatorisch geklungel van deze vereniging werd vastgesteld. Willy Roggeman hoopte in 2004 ter gelegenheid van zijn 70e verjaardag een concert met het Jazz Lab te verzorgen. Diverse chirurgische ingrepen hebben dat onmogelijk gemaakt.
Van 1970 tot 1974 en in het begin der jaren 80 verzorgde Willy Roggeman laatavonds wekelijks een kritische jazzkroniek voor de BRT/VRT op 1 en 3: The Jazz Cats' Monday Night. De teksten van deze radio-uitzendingen werden opgenomen in OP 21, Yours Swingcerely, en verwerkt in OF 29: Jazz Synthetics. Deze werken bevinden zich in het ROG-archief van de Universiteit Gent.

Willy Roggeman Firmin Timmermans Willy De Bisschop Mark van den Hoof

Repertorium van het Willy Roggeman Jazz Lab

Voor het Jazz Lab schreef Willy Roggeman een aantal mini-composities of improvisatiecellen waarop de uitvoering structureel kon worden uitgebouwd. De bekendste zijn:

The Glass Blower Suite
Sleeping Gipsy
Bull Shit n° 1 [fragment]
Still More of that Bull Shit n° 1
Requiem for a Holy Ghost
Coitus Interruptus
Aylerism [fragment]
March (for Golson)
Session 72
Bull Shit n° 2
Moon Beast
Lyrico
Phonetics 1
Katharobie (solo)
Orange (solo)
Diptychon
Rotation
Field Exploration I (solo)
Graph 305.73 (solo)

Tot het repertorium behoorden ook de volgende werken:

People in Sorrow (Bowie, Mitchell, Jarman, Favors)
Song of the United Front (Eisler)
October Glorious (Van Den Hoof)
Damn If I know (Walter Davis Jr.)
Cloudy (Steve Lacy)

 

Noot: De gegevens werden bezorgd door de auteur zelf.